Barbara Hannigan zingt Let me tell you

• Richard Wagner Ouverture Parsifal
  • Hans Abrahamsen Let me tell you
  • Jean Sibelius Lemminkäinen-Suite

Barbara Hannigan en Karina Canellakis geven Abrahamsens wereldhit Let me tell you profiel met de ongrijpbare schoonheid van Wagner en Sibelius.

Abrahamsens muze: Barbara Hannigan
Hans Abrahamsens liederencyclus Let me tell you werd de wereldhit die hedendaagse muziek zelden is. Na de eerste uitvoering door sopraan Barbara Hannigan en de Berliner Philharmoniker onder Andris Nelsons werd de aangrijpende muziek veelvuldig uitgevoerd door topdirigenten. Hannigan werd voor Abrahamsen de muze die Lotte Lenya voor Kurt Weill was, en Cathy Berberian voor Luciano Berio; haar unieke vocale kwaliteiten en creatieve input drukten een onuitwisbaar stempel op vorm en inhoud van Abrahamsens magische muziek.

De 'oeroude' magie van Wagner en Sibelius
Abrahamsens ijle, tragische geluid wordt in de Matinee passend omlijst door de zwevende klanken van Wagners Parsifal-voorspel en de monumentale Lemminkaïnen-suite van de Finse Einzelgänger Jean Sibelius. Sibelius heeft met Abrahamsen wel meer gemeen dan zijn noordse afkomst. Wat Herbert von Karajan over Sibelius zei, geldt onverkort voor de muziek van Abrahamsen. Hun geheimzinnige oeuvres liggen als zwerfkeien in een niemandsland. Ze lijken oeroud, en niemand weet hoe ze er zijn terechtgekomen. Vraag niet hoe en waarom, neem ze zoals ze zijn – en geef je over aan hun onbegrijpelijke schoonheid.

zaterdag 12 februari 2022
Ja, inclusief pauze