• Hector Berlioz La damnation de Faust

AVROTROS Vrijdagconcert sluit het seizoen extra feestelijk af in het kader van tien jaar TivoliVredenburg. Reden voor een groots slotconcert met een minstens even groots werk: La Damnation de Faust van Berlioz.

Goethes Faust volgens Berlioz
Vijf zangsolisten, een groot zevenstemmig koor, een kinderkoor en een omvangrijk orkest vraagt Berlioz voor zijn iconische verbeelding van het verhaal van Faust, zoals Goethe dat weergaf in zijn Faust, eine Tragödie. Aanvankelijk maakte Berlioz er een relatief kort werk van in acht scènes, later werkte hij het uit tot een avondvullend werk van meer dan twee uur. Het is niet eenvoudig om deze bijzondere compositie te benoemen. Is het een opera die je scènisch kan uitvoeren, is het een oratorium bedoeld voor het concertpodium of zou je het een koorsymfonie kunnen noemen?

Dramatisch legende
Berlioz noemde het zelf een 'Légende-dramatique'. En dat dekt prachtig de lading. Het geeft muzikaal gestalte aan een legendarische figuur en doet dat met dramatische middelen, ongeacht of je kiest voor het operatheater of de concertzaal. Ook in dit werkt toont Berlioz zich een ware meester in sfeertekening. Met zijn fijnzinnige benadering en kleurrijke instrumentatie weet hij van Goethes gedragen treurspel een echt menselijke tragedie te maken. Voor de uitvoering van deze dramatische legende treden vier gerenommeerde solisten en Nederlands beste kinderkoor aan. Daarnaast de vaste spelers van het AVROTROS Vrijdagconcert: het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest, het geheel onder leiding van chef-dirigent Karina Canellakis.

Ja, inclusief pauze
TivoliVredenburg