RFO Geschiedenis 2009

Jaap van Zweden dirigeert Die Meistersinger von Nürnberg

Op de ZaterdagMatinee van 7 februari 2009 dirigeerde Jaap van Zweden het RFO en GOK in zijn tweede Wagneropera: Die Meistersinger von Nürnberg. Onder de vocale solisten bevonden zich: Robert Holl in de rol van Hans Sachs, Eike Wilm Schulte als Beckmesser, Burkhard Fritz als Walther von Stolzing en Barbara Haveman als Eva. De hooggespannen verwachtingen die de uitvoering van Wagners Lohengrin in het vorige seizoen had opgeroepen, werden overtroffen. Na zes uur ontlaadde het enthousiasme van de uitverkochte Grote Zaal in het Amsterdamse Concertgebouw zich in een overdonderende bijval voor Jaap van Zweden, koor, orkest en de formidabele solistencast.

Ook de pers liet zich niet onbetuigd. Eddie Vetter noteerde in De Telegraaf: “Van Zweden toonde zich een ware marathonloper door de spanning in de loop van zes uur feilloos te doseren. Niet alleen de overweldigende totalen, maar ook de geraffineerde details veroverden een plaats in een zinderende vertolking waarbij het briljant spelende Radio Filharmonisch Orkest en het al even subliem zingende Groot Omroepkoor een ideale eenheid vormden met de voortreffelijke zangersbezetting."
In de recensie van Mischa Spel in NRC Handelsblad: “Aan Van Zweden heeft het orkest een gids met de felheid van de bekeerling en de kunde van de ervaren chef. Hij wil alles laten horen wat er in de partituur gebeurt, en zorgt ervoor dat het orkest dat – per fragment soepel meeschakelend met veranderende sfeer en kleur – ook verwezenlijkt. Het tempo blijft erin, maar de zangers krijgen steeds de nodige ruimte. Gevolg: een bulderovatie die in uitzinnigheid zelfs voor de Operaserie van de Matinee uitzonderlijk was.”
Volgens Parool-recensent Erik Voermans wekte Jaap van Zweden de indruk dat hij al zijn hele leven opera’s van Wagner dirigeert, terwijl het toch echt pas zijn tweede was: “Van Zweden was de blikvanger, maar zonder het Radio Filharmonisch Orkest, dat op de toppen van zijn kunnen speelde, had het Wagnerfeest niet bestaan. En ook niet zonder de werkelijk voortreffelijke vocale solisten, met glorieuze hoofdrollen voor Robert Holl als Hans Sachs, Eike Wilm Schulte als Sixtus Beckmesser, Burkhard Fritz als Walther von Stolzing en Ain Anger als Veit Pogner”.

 

De live opname werd op 4 cd's uitgebracht door het label QuattroLive.

 

Kees Dijk wordt nieuwe manager MCO Klassiek

Per 1 maart 2009 werd Mr. Kees Dijk aangesteld als manager van het RFO en de Radio Kamer Filharmonie (MCO Klassiek). Deze functie bekleedde hij al ad interim sinds 1 juli 2008, na het vertrek van Hein Glaubitz.

 

Kees Dijk begon zijn loopbaan als advocaat en procureur bij Houthoff c.s Advocaten (het huidige Houthoff Buruma). Daarna was hij ruim twintig jaar werkzaam bij de Nederlandse Publieke Omroep, het laatst als Hoofd Mediabeleid, Juridische Zaken en Communicatie. Vanaf mei 2007 was hij Projectdirecteur van het MCO. Kees Dijk was/is tevens bestuurlid van o.a. Stichting Kyrill Kondrashin, Stichting Donemus, Stichting Concertzender, Vereniging Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest en Stichting Donateurs van het Koninklijk Concertgebouworkest. Voorts was/is hij voorzitter van de Raad van Toezicht Olympisch Stadion Amsterdam, voorzitter van de Stichting Oorkaan en voorzitter van de Stichting Nederlandse Vioolconcoursen (waaronder het Oskar Back concours). Als lid van de Raad van Advies van de Internationale Dirigentenmeesterklas en het Kyrill Kondrashin Concours was hij al sinds 1989 betrokken bij het RFO.

 

Nederlandse première van de opera The Tempest van Thomas Adès

In de Operaserie van de ZaterdagMatinee klonk op 16 mei 2009 de eerste uitvoering in Nederland van de complete opera The Tempest van Thomas Adès (foto). Dit werk is – evenals de eerder in dit seizoen uitgevoerde opera Der Sturm van Frank Martin - gebaseerd op het gelijknamige drama van William Shakespeare. Het RFO en GOK stonden onder leiding van Markus Stenz, die het orkest in juli 2006 al voorging in een suite uit deze opera.

“Hoe je Adès’ klanktaal ook bestempelt” schreef Frederike Berntsen in Trouw, “het is een feit dat het Londense publiek tijdens de wereldpremière in Covent Garden de tent afbrak. Ook bij deze Nederlandse première in het Amsterdamse Concertgebouw schalden luide bravo’s door de goed gevulde zaal voor het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en de elf solisten."

 

 

Louis Andriessen 70 jaar

De zeventigste verjaardag van componist Louis Andriessen werd gevierd in de ZaterdagMatinee van 6 juni 2009, waar het RFO, het GOK en het Schönberg Ensemble onder leiding stonden van Reinbert de Leeuw. Het aandeel van het RFO bestond uit de Greeting Prelude van Igor Stravinsky, Ricercare van Louis’ vader Hendrik Andriessen, Nocturnen voor sopraan en orkest van Louis Andriessen en tenslotte Stravinsky’s Canticum Sacrum.

 

 

Jaap van Zweden ontvangt Robeco Zomerconcert Prijs

Vanwege zijn grote aantrekkingskracht op een breed publiek en zijn onderscheidende inzet en verdiensten voor de klassieke muziek ontving chef-dirigent Jaap van Zweden tijdens het slotconcert van de Robeco Zomerconcerten op 31 augustus 2009 de Robeco Zomerconcert Prijs. Met deze prijs streven Robeco en het Concertgebouw ernaar om levende muziek bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van € 20.000, en het is aan de winnaar om te bepalen hoe dat bedrag het beste besteed kan worden om deze doelstelling te realiseren. Van Zweden gaf aan dit bedrag te willen besteden aan een ‘vleugeltje’ voor een concertzaaltje in een nog te bouwen huis voor autistische kinderen. Het beeldje, dat aan Van Zweden werd uitgereikt, werd door hem direct ter beschikking gesteld aan het RFO en kreeg een plaats in Hilversum.

Dit slotconcert van de Robeco serie vormde tevens de afsluiting van een Beethoven Festival, bestaande uit vier concerten waarin het RFO met Jaap van Zweden alle negen symfonieën van Ludwig van Beethoven uitvoerde. Vooral het langzame derde deel van de Negende Symfonie maakte indruk op Trouw-recensent Peter van der Lint: “In de schitterende lyriek van deze muziek doken Van Zweden en het uitstekende RFO diep achter de noten."

 

Eerste optreden van het Radio Filharmonisch Orkest buiten Europa

Voor het eerst in de geschiedenis van het RFO trad het in 2009 op buiten Europa en wel in Singapore. In het Singapore Sun Festival gaf het drie concerten: op 7, 9 en 10 oktober. Deze vonden plaats in het futuristisch ogende cultuurgebouw The Esplanade.

 

De eerste twee concerten stonden onder leiding van chef-dirigent Jaap van Zweden, met als solisten de fluitist Sir James Galway in het Tweede Fluitconcert van Mozart, de jeugdige pianist Conrad Tao in Rachmaninov’s Rapsodie op een thema van Paganini, en celliste Nina Kotova in een werk van Christopher Theofanidis. Het tweede concert werd geopend met de Ouverture ‘Cyrano de Bergerac’ van de Nederlander Johan Wagenaar.

 

Het derde concert stond geheel in het teken van de Italiaanse opera. Het orkest werd toen gedirigeerd door de Italiaan Paolo Olmi en superster van de avond was de Roemeense sopraan Angela Gheorghiu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paolo Olmi dirigeert Guillaume Tell

In de ZaterdagMatinee van 12 december 2009 stonden RFO, GOK, de mannen van het Lets Staatskoor en een keur van vocale solisten onder leiding van de Italiaanse dirigent Paolo Olmi. Op het programma stond de complete uitvoering van Rossini’s opera Guillaume Tell. Het publiek reageerde na een kleine vijf uur ongekend enthousiast.

 

De pers sloot zich hier unaniem bij aan. Peter van der Lint memoreerde in Trouw de historische daad van de ZaterdagMatinee door deze opera compleet uit te voeren: “Schrappen in dit werk is eerder regel dan uitzondering, zelfs in Rossini’s eigen tijd." In de Volkskrant gaf Bela Luttmer de volle vijf sterren. Volgens haar greep de Italiaanse dirigent Paolo Olmi juist de balletten aan om de spot te richten op het Radio Filharmonsich Orkest. “Nauwkeurig en met een groot gevoel voor kleur wees hij de Hollanders de weg naar Rossiniaanse speelsheid.” Eddie Vetter had het in De Telegraaf over “geleidelijk steeds meer reliëf (…) met het volle behoud van de spanning, mede dankzij het fantastisch spelende Radio Filharmonisch Orkest en het al even formidabele Groot Omroepkoor.” Hij eindigde met: “John Osborne, op het laatste moment ingesprongen voor de zieke Marcello Giordani, is een van de weinige zangers die de extreem hoge tenorpartij van Arnold met zoveel smaak en glans kunnen vertolken.”

 

Verder naar 2010    Terug naar het overzicht