RFO Geschiedenis 2007

Wereldpremière Wagemans’ Legende

In de ZaterdagMatinee van 17 februari 2007 dirigeerde Jaap van Zweden het RFO, het GOK en vele vocale solisten in de wereldpremière van de opera Legende van Peter-Jan Wagemans. De chef-dirigent werd in zijn voorbereiding bijgestaan door Aldert Vermeulen, zijn vaste persoonlijke assistent, en door Peter Biloen, de assistent-dirigent van RFO en RKF. Wagemans, die zelf het libretto schreef, gebaseerd op het 19de-eeuwse stripboek Reizen en avonturen van Mijnheer Prikkebeen, noemde zijn opera ‘een triomf voor de Nederlandse taal’. De laatste zinnen die Anthony Fiumara in Trouw aan deze uitvoering wijdde waren: “Een triomf voor de Nederlandse opera, zou je willen toevoegen. En nou nog een keer een enscenering!” Hij werd op zijn wenken bediend, want deze concertante wereldpremière van Legende werd in 2011 gevolgd door zeven scenische voorstellingen bij De Nederlandse Opera. Met het RFO!

In februari 2007 werd tevens het contract van Jaap van Zweden met twee jaar verlengd. Tot en met het seizoen 2012-2013 zou hij chef-dirigent blijven van het RFO en de RKF.  Beide orkesten verheugden zich op de verdere samenwerking.

 

Voorlopig laatste concert in Muziekcentrum Vredenburg

Op 11 mei 2007 wordt het seizoen van De Vrijdag van Vredenburg afgesloten met het volgende programma:

 

    Corigliano - The Mannheim Rocket
    Schwandtner - Concert voor slagwerk en orkest (Nederlandse première)
    Korndorf - Hymn III (In honor of Gustav Mahler) (Nederlandse première)

 

Het RFO werd gedirigeerd door Pascal Rophé, solisten waren slagwerker Peter Prommel en sopraan Marina Zyatkova. Met dit concert nam het orkest voor langere tijd afscheid van de grote concertzaal in het Utrechtse Vredenburg, waar het sinds de opening in 1979 vaste gast was. Het nieuw te bouwen Muziekpaleis moest in totaal vijf zalen herbergen. Herman Hertzberger, de architect van het oorspronkelijke Muziekcentrum, zou de grote zaal restaureren en een nieuwe kleine zaal voor kamermuziek ontwerpen. Daarnaast was er een zaal voor popmuziek, een voor jazz en een zogenaamde “crossover”-zaal gepland. Hertzberger hield de supervisie over het gehele project. De verwachte oplevering van het Muziekpaleis moest enkele keren worden uitgesteld maar vond uiteindelijk in juni 2014 plaats. De serie De Vrijdag van Vredenburg werd aanvankelijk voortgezet in de Central Studios en later in de tijdelijke concertzaal Vredenburg Leidsche Rijn, in de volksmond 'De Rode Doos'.

 

Beethoven & Mahler Weekend in Birmingham

Het weekeinde van 16 en 17 juni 2007 was het RFO te gast in Birmingham. Onder leiding van Jaap van Zweden gaf het orkest twee concerten in Symphony Hall. Op zaterdagavond klonk Beethovens Vijfde Symfonie en de Vijfde van Mahler. Zondag speelde het orkest de Pastorale van Beethoven en na de pauze Mahlers Zesde Symfonie. Dit laatste werk voerde het orkest een week eerder in Amsterdam uit, op dezelfde dag gecombineerd met Mahlers Zevende Symfonie in het kader van de ZaterdagMatinee.

 

Het dagblad Birmingham Post wist de concerten in Engeland als volgt samen te vatten: “From the first downbeat of Beethoven’s Fifth to the cataclysmic closing pizzicato of Mahler’s Sixth this was music-making of the highest quality”.

 

 

 

 

Nieuwe aanstellingen bij MCO

Op 1 juni 2007 trad hoboïst Henk Swinnen in dienst als artistiek coördinator van RFO en RKF. Hiermee werd hij de opvolger van Siebe Riedstra.

Per 1 juli 2007 versterkte het MCO de beleidsvoering met de aanstelling van mr. Kees Dijk als projectdirecteur. Kees Dijk was hiervoor hoofd Mediabeleid, Juridische Zaken en Communicatie bij de Publieke Omroep en had in zijn portefeuille onder meer het Muziekcentrum van de Omroep, het Kyrill Kondrashin Concours voor jonge dirigenten en de Internationale Dirigenten Meesterklas.

 

Verder naar 2008    Terug naar het overzicht