RFO Geschiedenis 2006

Het Sluwe Vosje bij De Nederlandse Opera

Op 29 januari 2006 begon het RFO in het Muziektheater in Amsterdam aan een serie voorstellingen van Het Sluwe Vosje voor De Nederlandse Opera. Na Jenufa (19x), Kát’a Kabanová (9x) en De zaak Makropoulos (10x) was Het Sluwe Vosje de vierde opera van Léos Janácek die het RFO samen met DNO sinds 1997 uitvoerde. Bovendien vond in het jaar 2000 ook nog een concertante uitvoering plaats van de opera Osud, een première voor Nederland.

 

De negen voorstellingen van Het Sluwe Vosje werden gedirigeerd door Ingo Metzmacher, chef-dirigent bij DNO als opvolger van Edo de Waart. Het orkest trad ‘tussendoor’ eveneens op in de Nederlandse Muziekdagen en verzorgde onder leiding van Ingo Metzmacher in de ZaterdagMatinee de Nederlandse première van The Shadow of Night van Harrison Birtwistle, gecombineerd met de tweede akte van Wagners opera Parsifal.

 

De regie van Richard Jones en decor en kostuums van Antony McDonald maakten enorme indruk op het publiek, zozeer zelfs dat Mischa Spel in NRC Handelsblad opmerkte dat het de aandacht van de muziek en zang afleidde. “Dat verdient Janácek niet, en evenmin het Radio Filharmonisch Orkest, dat onder Metzmachers zeer precieze leiding geconcentreerd speelt en alle recht doet aan de psychologische diepgang van Janáceks partituur."

 

ZaterdagMatinee en Stichting MCO onder nieuwe leiding

Op 1 maart 2006 werd drs. Kees Vlaardingerbroek (Ermelo, 1962) de nieuwe artistiek leider van de ZaterdagMatinee. Evenals zijn voorganger Jan Zekveld draagt hij eindverantwoordelijkheid voor de programmering van deze concertserie. De drie leden van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep vormden vanaf het voorjaar 2006 de Raad van Toezicht van de Stichting MCO. Hiermee kwam het MCO volledig in bestuurlijke handen van de omroep, overeenkomstig de wens van de Tweede Kamer.

 

Tranen bij Don Quichotte

In de ZaterdagMatinee van 1 april 2006 dirigeerde Jaap van Zweden de opera Don Quichotte van Jules Massenet. “Tranen welden bij mij op”, aldus opende Kasper Jansen zijn bespreking in NRC Handelsblad van deze operamiddag. Het optreden van “de wereldberoemde diepe bas” Roberto Scandiuzzi en Alain Vernhes in de rol van Sancho Panza “was écht drama, ver verheven boven gemakkelijke theatraliteit en karikaturen.”

 

Vier premières met Jaap van Zweden

In zijn eerste seizoen als chef-dirigent bracht Jaap van Zweden samen met het RFO drie premières voor Nederland en ook nog een wereldpremière. Behalve Stanze van Luciano Berio, dat klonk op het openingsconcert van het Matineeseizoen 2005/06, werd op 17 december 2005 ook diens Epiphanies uitgevoerd.

In de ZaterdagMatinee van 13 mei 2006 volgde de wereldpremière van het Concert voor piano en blazers van Theo Verbey. Solist was de pianiste Ellen Corver. Deze uitvoering werd geflankeerd door twee werken van Igor Stravinsky: Apollon musagète en Le sacre du printemps. De uitvoering van het Concert van Verbey verscheen op cd bij Etcetera Records en van beide werken van Stravinsky werden later in het jaar studio-opnames gemaakt voor het label Octavia Records.

Een week na de première van Verbey, op 20 mei 2006, leidde Jaap van Zweden het RFO en GOK in de Nederlandse première van

A relic of memory van Mark-Anthony Turnage, die werd gecombineerd met een uitvoering van de Negende Symfonie van Anton Bruckner.

 

 

Onthulling beeld Hans Vonk

In de hal van het Muziekcentrum van de Omroep onthulde beeldend kunstenaar Jessie Vonk-Folkerts op 31 augustus 2006 een door haar vervaardigd beeld van haar echtgenoot Hans Vonk, de langjarige vaste gastdirigent van het RFO, die twee jaar eerder overleed. Lieuwe Visser, zanger en vriend van Vonk, las vervolgens enkele passages voor uit het recent verschenen boek van Luuk Reurich: Hans Vonk – Een dirigentenleven.

 

Bij deze gelegenheid droeg Jaap van Zweden de zojuist opgenomen cd van het RFO met werken van Stravinsky (één van Vonks favoriete componisten) op aan “deze grote dirigent, die wij altijd in ons hart zullen bewaren."

 

Kruitdampen in Concertgebouw

De ZaterdagMatinee van 3 november 2006 kenmerkte zich door een opvallend gebruik van ‘banda’s’: orkest- en koorformaties, die buiten de zaal, op de gangen en in de foyers moesten worden opgesteld teneinde een ruimtelijk klankeffect te realiseren. Het programma vermeldde onder meer werken van Hector Berlioz (Marche funèbre uit Tristia en Chasse royale et orage uit de opera Les Troyens) en Arrigo Boito (de Proloog van de opera Mefistofele).

 

Berlioz verlangt in zijn Marche funèbre pour la dernière scène d’Hamlet een salvo van musketten. Gastdirigent Mark Elder wilde dit werk partituurgetrouw uitvoeren en dus traden er tijdens de generale repetitie in Amsterdam drie gecertificeerde en geüniformeerde schutters aan in het Amsterdamse Concertgebouw. Resultaat: een flinke kruitdampontwikkeling, zwartgeschroeide plekken op het tapijt en neerdwarrelend gruis van het plafond in de bovengangen van het rijksmonument. Omdat bovendien het geluidsniveau behoorlijk tegenviel zag men toch maar af van het gebruik van de historisch verantwoorde musketten. Voor een groter schokeffect vuurden de schutters tijdens het concert bovenaan de trap verscheidene alarmpistolen af.

 

Wagner naadloos gekoppeld aan Ligeti

In de ZaterdagMatinee van 11 november 2006 dirieerde Marc Albrecht het RFO in het volgende programma:

    Wagner - Lohengrin: Voorspel eerste akte

    Ligeti - Atmosphères

    Ligeti - Concert voor viool en orkest

    Scelsi - Aion

    Wagner - Götterdämmerung: Brünnhildes Opfertat

De muziek van György Ligeti, die op 12 juni 2006 overleed, stond op dit concert centraal. Frits van der Waa omschrijft in De Volkskrant Atmosphères als “een baaierd van ongrijpbare klanken”. Bij de uitvoering liet Albrecht Wagners Lohengrin-voorspel zonder onderbreking overgaan in Ligeti’s orkestwerk. Tasmin Little was de soliste in het daar op volgende vioolconcert. Sopraan Christine Brewer zong de rol van Brünnhilde.

 

Verder naar 2007    Terug naar het overzicht