Prachtdebuut Karina Canellakis

Het gebeurde op vrijdag 16 maart 2018, tijdens het concert met als thema ‘Sjostakovitsj vs Beethoven’. Naar later bleek was het meer ‘Canellakis vs Radio Filharmonisch’. Op dat concert in de serie AVROTROS Vrijdagconcert sprong de vonk over tussen Karina Canellakis, toen nog als gastdirigent, en het Radio Filharmonisch Orkest: liefde op het eerste gezicht. Spontaan opgebloeid in een programma met Brittens Four sea interludes, Sjostakovitsj’ Eerste celloconcert en Beethovens Zevende symfonie.

 

Weinig woorden nodig

“Ik had direct het gevoel: ik houd van deze mensen, van dit orkest”, aldus Canellakis (Nieuwsuur, 11 oktober ’19), “Het was een groot plezier om muziek met hen te maken. Het is het mooiste als het orkest jou tijdens repetities kan ‘lezen’: het Radio Filharmonisch Orkest reageert zo extreem goed en snel op alles, dat ik eigenlijk maar weinig hoef te zeggen.”    

In het geheim werd de liefde bezegeld en werd zij gekozen om Markus Stenz als chef-dirigent van het Radio Filharmonisch op te volgen. Haar debuut als chef zaterdag 12 oktober jl. in de NTR ZaterdagMatinee was een regelrechte sensatie.

 

Kwestie van hard werken

Er was reikhalzend naar uitgekeken. De Grote Zaal van Het Concertgebouw was afgeladen en de landelijke pers zat er bovenop. Niet op de laatste plaats omdat Karina Canellakis de eerste vrouwelijke chef-dirigent van een Nederlands orkest is. Grappig genoeg wimpelt zij juist dat feit weg als “geen issue”, “niet interessant” en “irrelevant”.  Nuchter stelt zij: “Natuurlijk ben ik blij dat ik de eerste ben, en naar ik hoop de eerste van velen na mij. Ik ben opgegroeid met het idee dat je alles kunt doen als je er maar hard voor werkt.”

 

Overtuigend debuut

NRC, Trouw, Volkskrant en Het Parool onthaalden Canellakis’ debuut op juichende koppen. ‘Overtuigend’ was nog wel de minst laaiende, ‘…maakt knetterende energie los’ en ‘…debuut in opgewonden sferen’ klonk het in Trouw, resp. Het Parool. Op het programma wederom Beethoven (Ouverture Egmont) en Sjostakovitsj (Tiende symfonie), en van recente datum (2017) Sebastian Curriers Aether voor viool en orkest.

‘Het inauguratieprogramma getuigde van lef en intelligentie. Met Beethovens Ouverture Egmont verwees ze losjes naar haar kennismaking met het orkest […]. Vooral de klank maakte indruk. Fijnproeverig was die, fluwelig, en dat terwijl deze Beethoven ook zinderde van stijlbesef.’  

‘Sebastian Curriers prismatische Aether voor viool en orkest, met Baiba Skride in de veeleisende solopartij, was een etalagestuk voor Canellakis trefzekere veelzijdigheid. Ze liet klankformaties organisch als een wolkendek van vorm verschieten (II), spon bedwelmende langlijnigheid uit (III) en toonde Amerikaanse swing (IV).’

‘Een bij vlagen spectaculaire uitvoering van Sjostakovitsj’ Tiende symfonie bezegelde de middag. Ook hier proefde je voortdurend Canellakis’ plezier in klank (Wagneriaans broeierig koper) en haar talent voor vloeiende overgangen. Het enige wat ontbrak was een bijterige scherpte. Maar dat het RFO in Canellakis een enthousiasmerende, oermuzikale chef heeft gevonden, dat was kraakhelder.’

(Mischa Spel, NRC, 13 oktober)

 

‘Onvergetelijk’

‘Haar gedrevenheid, gekoppeld aan klare lijnen en geslepen precisie maakten vooral die Sjostakovitsj-symfonie tot een vijf-sterren-belevenis zonder weerga. Aanwijzingen dat het bijzonder ging worden waren al te horen én te zien in Beethovens Egmont-ouverture. Effectief en mooi opgebouwd […]’.

‘Die Tiende, dat was me wat. Canellakis kan een storm ontketenen als het moet, maar ook stilte afdwingen om een desolate sfeer op te roepen. Het furieuze tweede deel was een meesterproef van Canellakis’ kunnen, door het RFO met gretigheid gerealiseerd. Met een soort zwiepende zwaardslag maakte de dirigent een einde aan het pandemonium. Alsof ze ter plekke, samen met Sjostakovitsj, Stalin de genadeklap gaf. En in dat rare, euforische (maar niet heus) laatste deel haalden we met z’n allen, happend naar adem, de finish. Onvergetelijk.’

(Trouw, 14 oktober)

 

Volgende concerten met Karina Canellakis en het Radio Filharmonisch Orkest dit seizoen:

 

Donderdag 27 februari 2020 – 21u00 – TivoliVredenburg, Utrecht – Grote Zaal – Pieces of Tomorrow

Lera Auerbach – Evas Klage ‘O Blumen, die niemals blühen werden’

Richard Strauss – Tod und Verklärung

Meer informatie en kaartverkoop 

 

Vrijdag 28 februari 2020 – 20u15 – TivoliVredenburg, Utrecht – Grote Zaal – AVROTROS Vrijdagconcert

Karina Canellakis & Simone Lamsma

Lera Auerbach – Evas Klage ‘O Blumen, die niemals blühen werden’

Sergej Prokofjev – Eerste vioolconcert

Anton Webern – Sechs Stücke für Orchester opus 6b

Richard Strauss – Tod und Verklärung

Meer informatie en kaartverkoop 

 

Zondag 1 maart 2020 – 11u00 – Het Koninklijk Concertgebouw, Amsterdam – Grote Zaal – Het Zondagochtend Concert

Karina Canellakis & Simone Lamsma

Ludwig van Beethoven – Ouverture Egmont

Sergej Prokofjev – Eerste vioolconcert

Richard Strauss – Tod und Verklärung

Meer informatie en kaartverkoop 

 

Vrijdag 13 maart 2020 – 20u15 – TivoliVredenburg, Utrecht – Grote Zaal – AVROTROS Vrijdagconcert

Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor

Joey Roukens – We are sojourners, uit: Rising phenix

Benjamin Britten – Sinfonia da requiem

Ludwig van Beethoven – Mis in C

Meer informatie en kaartverkoop 

 

Donderdag 18 juni 2020 – 21u00 – TivoliVredenburg, Utrecht – Grote Zaal – Pieces of Tomorrow

Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor

Giuseppe Verdi – Requiem

Meer informatie en kaartverkoop 

 

Vrijdag 19 juni 2020 – 20u15 – TivoliVredenburg, Utrecht – Grote Zaal – AVROTROS Vrijdagconcert

Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor

Giuseppe Verdi – Requiem

Meer informatie en kaartverkoop 

 

Volg ons op social media