Sílvia Lanao ontvangt Stipendium ‘Jonge Componist’ 2022

Silvia Lanao

Begin juli ’22 werden werken van vier jonge componisten uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest, in het bijzijn van een aantal leden van de Stichting Vrienden van het Radio Filharmonisch Orkest. Eén van de componisten was de Spaanse Sílvia Lanao.

De evenement in Studio 5 was de tweede editie van het project waarin jaarlijks een stipendium wordt toegekend aan jonge, enthousiaste componisten. In 2021 ging het eerste stipendium naar de Nederlands-Israëlische componist Karmit Fadael. Een commissie, bestaande uit musici van het RFO en componist/dirigent Micha Hamel, heeft besloten om het tweede stipendium toe te kennen aan Sílvia Lanao. Zij mag volgend seizoen twee werken componeren en alle repetities bijwonen van het orkest.

Sílvia Lanao

Componist Sílvia Lanao (1995, Spanje) is gefascineerd door verschillende geluidskleuren en geluidsstructuren. Ze begon haar studie compositie aan het Conservatori Liceu in Barcelona. Haar onbevangen en kritische karakter bracht haar naar Amsterdam, waar ze haar bachelor Compositie afrondde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Wim Henderickx en Willem Jeths. In 2018 won ze de eerste prijs, de Alba Rosa Viëtor compositieprijs tijdens het Alba Rosa Viva! festival.

Nieuwe muziek en jong talent

Tijdens de eerste lockdown startte het Radio Filharmonisch Orkest met een reeks ‘coronacomposities’, om tóch nieuwe muziek te kunnen laten klinken tijdens de coronacrisis. Het succes van deze reeks wereldpremières inspireerde de Vrienden van het RFO om een jaarlijks terugkerend project te ontwikkelen en hiervoor een stipendium uit te reiken aan een jonge componist.
Het laten klinken van nieuwe muziek en de ontwikkeling van talent behoren tot de kerntaken van het Radio Filharmonisch Orkest. Juist nu is het belangrijker dan ooit om Nederlandse componisten te steunen met opdrachten. Met het Stipendium wordt jong talent ondersteund en de kans geboden om een jaar lang met een professioneel orkest te werken.
Het stipendium is tot stand gekomen dankzij de financiële steun van de Vrienden van het RFO, een jaarlijkse gift van een RFO-fan en de gemeente Hilversum, in samenwerking met Podium Witteman.