Marinier wordt operazanger

Bastiaan Everink - foto S. Boerma

In de NTR ZaterdagMatinee van 28 september 2019 gaat Robert Zuidams eenakter Hercules in première. Oorlogswaanzin is het thema van de korte opera. De titelheld, bariton en ex-marinier Bastiaan Everink, kan er gelukkig nog over vertellen.

 

Hercules

Hercules. Wie de bijna onoverwinnelijke held niet kent uit de verhalen van gymnasium-vertalingen en lessen geschiedenis, herinnert zich misschien het Hercules-vliegtuig: het Amerikaanse door propellers aangedreven transportvliegtuig dat ook dienst deed (en doet) in het Nederlandse Defensie-apparaat.

 

“Hercules, old steel bird, / swallow me down your belly, / take me up there one more time, / deafen me with your engine drone” – in de laatste scène van Valentijn Dhaenens’ libretto voor Robert Zuidams opera Hercules gaat het zowel om een (bevrijdende?) parachutesprong uit het vliegtuig als over de held zelf. ‘A soldier’s tale in one act’, luidt de ondertitel van het werk dat Zuidam voor de NTR ZaterdagMatinee schreef: dit is het verhaal van ‘een soldaat’ die de verschrikkingen van een échte oorlog daadwerkelijk heeft meegemaakt.

 

Marinier wordt operazanger

Meestal doet het niet echt ter zake of een solist ook als danser is opgeleid, Keltische taal en cultuur heeft gestudeerd of graag limoentaarten bakt. Maar bariton Bastiaan Everink, die de titelrol in Zuidams eenakter vertolkt, is zowel titelheld als inspiratiebron. Hij zélf was de marinier die begin jaren negentig in Irak leerde wat oorlog écht betekende, en daarna het roer omgooide, zangles nam en uitgroeide tot operaman. Via een vriend was hij – bijna toevallig – in aanraking gekomen met Wagners Parsifal – en wist vanaf dat moment: op het operatoneel lag zijn toekomst.

 

Zijn levensverhaal legde Everink, met hulp van muziekjournalist en (in dit geval) ghostwriter Joost Galema, vast in een autobiografie Strijdtoneel. En dat vormde de basis voor Valentijn Dhaenens’ libretto over een ‘fictieve soldaat’, die de oorlog niet alleen aan den lijve, maar ook in zijn geest keer op keer doormaakt.

 

Oorlogswaanzin

“Deafen me with your engine drone” (“Verdoof me met je motordreun”). De mini-opera van Zuidam en Dhaenens is dan wel ‘vrijelijk geïnspireerd’ op Everinks levensverhaal: zij confronteert je met de waanzin van de oorlog.

 

De vaste gastdirigent van het Radio Filharmonisch Orkest, James Gaffigan, dirigeert 28 september de wereldpremière. Everink zingt zijn ‘eigen rol’, en Annemarie Kremer een verpleegster die het onherstelbare tracht te herstellen (‘Breathe, breathe, slowly / Get the food down. / That’s all you have to care about. / The rest is my business.’). Hindemiths Symfonie Mathis der Maler, al evenzeer gekleurd door de waanzin van een (dreigende) oorlog, krijgt er, na de pauze, alleen nog maar méér kleur mee...

 

NTR ZaterdagMatinee 28 september 2019

Concertgebouw, Amsterdam, 14.15 uur

Radio Filharmonisch Orkest

James Gaffigan dirigent

Bastiaan Everink bariton

Annemarie Kremer sopraan

 

Schubert Zevende symfonie ‘Unvollendete’

Zuidam Hercules (opdrachtwerk NTR ZaterdagMatinee - wereldpremière, mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten)

Hindemith Symfonie Mathis der Maler

 

Bestel nu uw kaarten voor dit concert!

 

Een bijzondere ontmoeting tussen Bastiaan Everink en zijn oud-collega, Kolonel der Mariniers Jarst de Jong:

 

Bekijk hier de NTR Podium-uitzending ‘Bastiaan Everink - Het geweld van de stem’ uit 2013

Uitzending_Podium

Deel dit artikel