Kerstin Kendler

Kerstin Kendler (c) Alexander van den Tol

 

‘Orkestcultuur mag niet verloren gaan in Nederland’

Kerstin Kendler speelt viool in het Radio Filharmonisch Orkest. Ze is geboren in het Duitse Heide-Holstein. “Steeds op zoek naar die magische momenten”, zoals zij dat noemt, voelt zij zich van jongs af aan een orkestmusicus. Ze komt naar Nederland en blijft. Ze is lid van de orkestcommissie, want ze vindt de orkestcultuur in Nederland heel belangrijk. En waarom beoefent ze Tai Chi? 

 

Viool
Muziek hoort bij de opvoeding. Met blokfluit begint ze als ze zes is. In tweeënhalf jaar heeft ze sopraan-, alt-, tenor- en basblokfluit onder de knie. Ze wil iets anders en hoort haar blokfluitlerares viool spelen: “Ik vond het geluid meteen mooi.” Ze krijgt les van twee Russische docenten, die haar stimuleren om naar het conservatorium te gaan. Om auditie te doen moet ze ook leren pianospelen. Dat ligt haar minder goed: oefenen is lastig en ze moet écht doorbijten. “Viool past gewoon bij me: ik voel het fysiek.” Op het Schleswig-Holstein Festival maakt ze van dichtbij al die geweldige solisten mee: “ik mocht de bladzijden omslaan bij grote solisten”. Een pianiste zei tegen me: “Jij voelt met de muziek mee, het is heel fijn hoe jij dat doet.”

 

Conservatorium
Op school maakt ze muziek met plezier, ze heeft nooit last van zenuwen. Op het conservatorium verandert dat. Kerstin: “Nu word ik een professional, nu moet het goed gaan.” Best veel professionals worstelen met dat dilemma. Weer komt er een Russische docent op haar pad: Isabella Petrosjan, een kleurrijke docent. “Tijdens mijn studie ontdekte ik ook dat ik geen solist was. Maar ik wilde altijd al in een orkest!” Via het jeugdorkest, het Landesjugendorchester, en het NDR Sinfonieorchester komt ze bij het Radio Symfonie Orkest terecht, en later bij het Radio Filharmonisch Orkest.

 

Rol in het orkest
Waar zitten de ‘tutti’ violisten? Als eerste violengroep rouleren ze vanaf de derde lessenaar en zitten elke week op een andere plaats. Met elkaar werken ze op een creatieve manier naar een concert toe. Het allerleukste? “Op sommige momenten ‘vlieg’ je met zijn allen. Als ik diep wordt geraakt – dat zijn magische momenten. Als musicus probeer ik diepgang te vinden en dat over te brengen op het publiek. Elke keer weer ben ik op zoek naar die momenten.” In het orkest heeft ze haar Russische man Igor Bobylev, altviolist in het RFO, leren kennen. Als duo treden ze veel op. Samen hebben ze een zoon, Maximiliaan. 

 

Radio-orkest
Voor het vierde jaar is Kerstin lid van de orkestcommissie. “De positie van het Radio-orkest vind ik bijzonder, omdat wij niet alleen de standaard werken spelen, maar ook de nieuwe, hedendaagse stukken. Die taak hebben wij. Voor het publiek zijn dat niet de meest toegankelijke stukken om te beluisteren, maar het is wel waardevol om er kennis mee te maken. In cultureel opzicht moeten we ook dat stimuleren. De orkestcultuur is waardevol.” Naast het orkest doet ze aan Tai Chi. Dat helpt haar om de balans in het muziek maken te vinden. “Maar ook om in balans te blijven, dat is van belang in het orkest.”

 

Orkestklank 
“Op mijn achtste begon ik viool te spelen. Het klikte meteen met mijn Russisch-Duitse docent Wassily Papmehl. Hij had gevoel voor humor, werkte met mooie beelden en liet mij een andere wereld zien. Elke week kreeg ik privé les van hem. Hij was ook dirigent van een jeugdorkest en nodigde mij uit om mee te komen naar een muziekweek in Zweden. Hij wilde mij laten zien wat je met een viool in een orkest kan doen. Inmiddels was ik elf, maar wel de jongste leerling. Ik wilde dolgraag mee en het mocht van mijn ouders. We kwamen op een prachtig eiland. De omgeving was supermooi. Met drie andere leerlingen hebben we een kwartet van Telemann gespeeld. We hebben fijn gespeeld en alles verliep prima. Maar... daarna speelde het orkest. Ik was nog nooit zo dichtbij een orkest geweest: de klank van het orkest raakte mij diep. Ik wist onmiddellijk: dat wil ik ook. Het was zo overweldigend. Een jaar later zat ik in het orkest!”

 

Interview en tekst Annie Oude Avenhuis

 

 


Kerstin Kendler werd geboren in 1968 in het Duitse Heide/Holstein. Van 1987 tot 1994 studeerde ze bij I. Petrosjan aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg. Hier behaalde ze de diploma’s Künstlerische Reifeprüfung en Musiklehrerin. Kerstin maakte deel uit van o.a. het Mozart-Orchester in Hamburg, het Residentie Orkest, het Nederlands Radio Symfonie Orkest en het Sinfonieorchester des Norddeutschen Rundfunks te Hamburg. 
Sinds 1996 is Kerstin verbonden aan het Radio Filharmonisch Orkest. Daarnaast maakt ze deel uit van een duo met altviool, het Trio Immanuel en educatieproject Babar. Ook treedt ze op als gast bij het Indigo Kwartet.