Karina Canellakis

De Amerikaanse dirigent Karina Canellakis is sinds 1 september 2019 chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Zij is voor tenminste vier jaar aan het orkest verbonden en volgt in deze rol Markus Stenz op.

Karina Canellakis maakte in maart 2018 een uitzonderlijk debuut met het Radio Filharmonisch Orkest in Utrecht en Amsterdam, met werken van Britten, Sjostakovitsj en Beethoven. Haar concerten blonken uit in spontaniteit én verdieping, gekoppeld aan orkestrale schoonheid en perfectie. Na afloop van deze concerten klonk bij veel musici de roep om haar als chef-dirigent uit te nodigen.

Chef-dirigent
Karina Canellakis wordt internationaal geprezen om haar emotioneel geladen uitvoeringen, technische beheersing en diepgang in haar interpretaties en is een van de meest gevraagde dirigenten van haar generatie geworden. Naast chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest is ze vaste gastdirigent van het London Philharmonic Orchestra en vaste gastdirigent van het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin (RSB).

In seizoen 2021-2022 is ze te gast bij enkele van de beste Europese en Amerikaanse orkesten. Zo maakt ze haar debuut met het Gewandhausorchester Leipzig, het Chicago Symphony Orchestra en het HR-Sinfonieorchester (Frankfurt Radio) en keert ze terug naar het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (Beierse Radio), Los Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony en Orchestre de Paris. In de zomer van 2021 debuteerde ze met de Boston Symphony in Tanglewood, het Cleveland Orchestra op het Blossom Festival, het Orchestre National de France op het St. Denis Festival, en voerde ze de Negende symfonie van Beethoven uit met de Wiener Symphoniker als de laatste van “9 Beethoven-symfonieën uit 9 verschillende Europese steden” live op ARTE.

Opera
Op het operatoneel dirigeert Karina een nieuwe productie van Tsjaikovski’s Yevgeni Onegin in het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs, met het Orchestre National de France. Ze dirigeert graag concertante opera’s en leidt haar Radio Filharmonisch Orkest in het Concertgebouw met Janáčeks Kát’a Kabanová, de tweede akte van Wagners Tristan und Isolde met het Royal Stockholm Philharmonic, en de Wiener Symphoniker op de Bregenzer Festspiele in de derde act Wagners Siegfried. In de afgelopen seizoenen dirigeerde ze veelgeprezen producties van Mozarts Don Giovanni, Die Zauberflöte, Le Nozze di Figaro, David Lang’s the loser en Peter Maxwell Davies’ The Hogboon.

Na het winnen van de Sir Georg Solti Conducting Award in 2016 dirigeerde Karina toonaangevende orkesten over de hele wereld, waaronder het London Symphony Orchestra, Philadelphia Orchestra, NDR Elbphilharmonie Orchester, Orchestre Symphonique de Montréal en de symfonieorkesten van Melbourne, Sydney, Toronto, Cincinnati, Minnesota en Detroit. Ze was de eerste vrouw die in 2019 de ‘First Night of the BBC Proms’ in Londen dirigeerde met het BBC Symphony Orchestra. Ze was ook de eerste vrouw die ooit het Nobelprijsconcert dirigeerde met de Royal Stockholm Philharmonic in 2018.

Karina was al bekend bij velen in de klassieke muziekwereld vanwege haar virtuoze vioolspel. Terwijl ze regelmatig in de Berliner Philharmoniker speelde als lid van hun Orchester-Akademie werd ze door Sir Simon Rattle aangemoedigd om te gaan dirigeren. Ze trad vele jaren op als soliste, concertmeester en kamermusicus, en bracht haar zomers door op het Marlboro Music Festival, totdat dirigeren uiteindelijk haar focus werd. Karina is geboren en getogen in New York City.

 

Eerste vrouwelijke chef-dirigent
De benoeming van Karina Canellakis is de eerste benoeming van een vrouwelijke chef-dirigent bij een Nederlands symfonieorkest.

Roland Kieft, algemeen directeur van Stichting Omroep Muziek:
‘Ik ben bijzonder blij met de benoeming van Karina Canellakis tot chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Musici, staf en publiek waren onder de indruk van haar verdiepte muzikale overtuiging, professionaliteit, en haar menselijke, respectvolle houding. De concerten in maart jl. behoren tot de beste die ik in de afgelopen jaren gehoord heb. Haar brede oriëntatie: symfonisch, vocaal, opera én nieuw-gecomponeerde muziek, past volmaakt bij het Radio Filharmonisch Orkest. Hiermee sluiten we een zoektocht van twee jaar succesvol af. Met haar komst openen we een nieuw hoofdstuk en gloort er een toekomst waarin topkwaliteit en vernieuwing hand in hand gaan’.

Karina Canellakis:
‘Het is liefde op het eerste gezicht, meteen vanaf de eerste repetitie. Ik was zeer onder de indruk van het commitment van het orkest aan schoonheid en finesse, van hun nieuwsgierigheid, aandacht voor detail, virtuositeit, intense concentratie, welwillendheid en de wens om dieper in ongebruikelijk repertoire te duiken, terwijl het toch een gevoel voor humor, openheid en warmte bleef uitstralen. Er was een natuurlijke manier van communiceren, een vrijheid van denken, en dat kwam nog duidelijker naar voren in de prachtige gesprekken die ik met vele musici afzonderlijk had, tussen de repetities en concerten door. Dat alles maakt dat ik meer dan blij ben en het een eer vind dat men mij heeft gevraagd als chef-dirigent van dit geweldige orkest. Ik ben ervan overtuigd dat wij in onze gezamenlijke toekomst vele grenzen zullen overschrijden.’

Canellakis leidt tien producties per jaar bij het orkest. Zij verricht haar werkzaamheden naast vaste gastdirigent James Gaffigan, die in ieder geval tot seizoen 2022-2023 aan het orkest verbonden is. Markus Stenz zal met regelmaat blijven terugkeren bij het Radio Filharmonisch Orkest, met name waar het om grootschalige, nieuw-gecomponeerde muziek gaat, zoals ook de voormalige chef-dirigenten Edo de Waart en Jaap van Zweden zullen blijven terugkeren bij het orkest.

Karina Canellakis

Karina Canellakis, chef-dirigent RFO


Dirigent
Radio Filharmonisch Orkest

Volg ons op social media