Spektakel vs. inhoud: Alexander Gavrylyuk speelt Schumann
Programma
- Nézet-Séguin en Batiashvili in romantische sferen
- Adams Short ride in a fast machine
- Mahler Blumine
Pianist Alexander Gavrylyuk, een vaste gast in de NTR ZaterdagMatinee, speelt Schumanns weinig pianoleeuwerige’ Pianoconcert. En kende u Schuberts Zevende al?
Schumann vraagt samenwerking
Een pianoconcert zonder piano, vond Liszt. Ook andere tijdgenoten begrepen niet waarom Robert Schumann van zijn enige soloconcert voor klavier geen virtuoos spektakelstuk had gemaakt. Maar veel meer dan op vingervlugge trucjes focust Schumann op de symbiose van solist en orkest, en de soliditeit van de thematische constructie.
Schuberts Onvoltooide’ voltooid
Twintig jaar eerder had ook Schubert met zijn Zevende symfonie een orkestraal bouwwerk van ongeziene proporties voor ogen. Maar de partituur loste zijn verwachtingen niet in en de symfonie bleef onafgewerkt. Wat rest: een vierdelige schets, waarvan alleen de trage inleiding en een fragment van het openingsdeel georkestreerd zijn. Aan de hand van aanwijzingen van Schubert hebben heel wat componisten waaronder Schubert-specialist Brian Newbould sindsdien hun eigen invulling aan de partituur gegeven. Anton Weberns Passacaglia maakt dit orkestrale drieluik compleet: een opus 1’ dat bij lange na het vroegste werk was van de notoir zelfkritische componist, maar wél het eerste waarmee hij zich aan de wereld wilde tonen.