GEANNULEERD i.v.m. Coronavirus – Purcell vol fantasie: The Fairy-Queen

• Purcell The fairy queen

Paul McCreesh en zijn Gabrieli Consort & Players garanderen een middag ongedwongen genieten met The Fairy-Queen van de fantasierijke Henry Purcell.

Toverkunsten van Shakespeare
The Fairy-Queen van de Britse barokcomponist Henry Purcell is een semi-opera, waarin naast muziek en zang ook het gesproken woord belangrijk is. De basis voor deze compositie vormt William Shakespeares fantasierijke en magische toneelstuk A Midsummer Night’s Dream, waar het stuk losjes op gebaseerd is. Centraal staat het feeënpaar Oberon en Titania, die met hun toverkunsten allerlei amoureuze verwikkelingen in gang zetten.

Fantasierijke figuren en muziek
Henry Purcell introduceerde het operagenre in Engeland met Dido and Aeneas, dat afgelopen seizoen nog in de Matinee klonk. Maar het Engelse publiek wilde blijkbaar toch iets anders: toegankelijker muziektheater voor iedereen, met sprankelende liederen en aria’s, koorscènes en instrumentale dansen. Na de succesvolle semi-opera’s Dioclesian en King Arthur volgde in 1692 The Fairy-Queen. Het bekendste nummer uit deze compositie is misschien wel ‘If love’s a sweet passion why does it torment?’ (Als liefde een zoete passie is, waarom doet zij dan zo’n pijn?). Er komen bijzondere allegorische karakters voor in de opera, zoals een Chinees koppel, de Jaargetijden, Nacht, Mysterie en Slaap. De fantasierijke figuren voorziet Purcell van verrukkelijke muziek!

donderdag 18 april 2024
Het Koninklijk Concertgebouw