Portret van Patricia Kopatchinskaja
Programma
- Béla Bartók Vier stukken voor orkest opus 12
- Francisco Coll Vioolconcert (Nederlandse première)
- Antonín Dvořák Zevende symfonie
"I am not interested in the violin. I am not really a violinist" – aldus Patricia Kopatchinskaja. De Spanjaard Francisco Coll schreef – daardoor begeesterd – een prachtig Vioolconcert voor haar.
Kopatchinskaja speelt nieuw vioolconcert
De Moldavische Patricia Kopatchinskaja verhuisde na de val van de Sovjet-Unie naar Wenen. Daar speelde zij waar ze maar kon en componeerde in de tram. Intussen is ze een internationale ster, die in podiumverschijning en repertoirekeuze opvalt. De New York Times kopte: "Wild child of classical violin". De Spaanse componist én schilder Francisco Coll (*1985) noemt zijn nieuwe Vioolconcert, dat hier zijn – door corona uitgestelde – Nederlandse première beleeft, een 'portret' van Kopatchinskaja.
Karina Canellakis dirigeert Bartók en Dvořák
Béla Bartók was nog maar 31 jaar toen hij zijn Vier orkeststukken schreef in een versie voor twee piano's. Met de orkestratie wachtte hij negen jaar, en die beslissing heeft jammer genoeg een rem gezet op de belangstelling voor een geniaal 'jeugdwerk'. De Zevende symfonie van Antonín Dvořák was een opdracht van de London Philharmonic Society, zijn eerste grote internationale uitdaging. Vanuit een diep tragisch begin in d-mineur werkt Dvořák naar een stralende finale in D-majeur.
> Meer informatie over uw bezoek aan Het Koninklijk Concertgebouw en de nieuwe coronaregels