Phoenix Reborn: muziek over klimaatverandering
Programma
John Adams
The Chairman Dances
Tim Kliphuis
Phoenix reborn
Franz Schreker
Nachtstück uit Der ferne Klang
Richard Strauss
Don Juan
Lawrence Renes dirigeert een kameleontisch programma, met de kleurrijke laatromantiek van Schreker en Strauss tot het werk van John Adams en Tim Kliphuis, waarin verschillende muziekstijlen amalgameren.
Moderne geschiedenis en een actueel betoog
Noem het 'enlightened thievery', de organische wijze waarop de Amerikaanse componist John Adams de meest uiteenlopende stijlen tot een eenheid weet te kneden. In 'The Chairman Dances' uit zijn revolutionaire opera Nixon in China verlijmt hij broeierige foxtrot-muziek met stuwende minimal-pulsaties en een flinke dot Stravinsky. Al even kameleontisch is het werk van de Nederlandse componist en violist Tim Kliphuis. In zijn nieuwe tripelconcert Phoenix Reborn vermengt hij klassieke noten (voor cellist Ella van Poucke) met jazz-elementen (Michiel Borstlap en hemzelf) tot een dwingend muzikaal betoog over klimaatverandering en duurzaamheid.
Schrekers doorbraak en de jonge Strauss
De Oostenrijkse fin-de-siècle-componist Franz Schreker werkte een kleine tien jaar aan zijn opera Der ferne Klang. De stormachtige première van de meesterlijk georkestreerde interlude uit de derde akte ('Nachtstück') markeerde zijn internationale doorbraak. Schrekers klankwereld is hoorbaar beïnvloed door Strauss, wiens vroege symfonische gedicht Don Juan op het programma staat.