Patrick Lange - photo Neda Navaee

• Wolfgang Amadeus Mozart Symfonie nr. 35 'Haffner'
  • Caroline Shaw Entr'acte
  • Robert Schumann Vierde symfonie

Patrick Lange leidt het Radio Filharmonisch Orkest in de hoogromantische Vierde symfonie van Schumann. Daarnaast klinken een feestelijke symfonie van Mozart en Caroline Shaws geliefde Entr’acte voor strijkers.

Mozart
Mozart kreeg van zijn (rijke) jeugdvriend Sigmund Haffner twee keer het verzoek voor speciale muziek voor een familiefeest. Melodieën uit die serenades kwamen deels terecht in de Symfonie nr. 35, die als bijnaam ’Haffner’ heeft. Het feestelijke karakter werd behouden in deze symfonie vol drama. Het derde deel is een menuet, de in Mozarts tijd populaire dans die ook Haydn veelvuldig gebruikte. Een van diens menuetten vormde de inspiratie voor Caroline Shaws Entr’acte. Deze Pulitzer Prize-winnende Amerikaanse componiste schreef met dit strijkerswerk een van haar meest gespeelde stukken.

Patrick Lange leidt Radio Filharmonisch Orkest
De Duitse dirigent Patrick Lange is vooral vermaard om zijn werk voor opera en muziektheater. Vandaag verlaat hij zijn Hessisches Staatstheater Wiesbaden voor een van Schumanns mooiste orkestwerken. In de hoogromantische Vierde symfonie wordt weliswaar niet gezongen, maar zit wel veel passie en drama. En ook hier wacht het Radio Filharmonisch Orkest een dansbaar derde deel.

zondag 22 augustus 2021
Het Koninklijk Concertgebouw