Nézet-Séguin en Batiashvili in romantische sferen
Programma
- Alexander Gavrylyuk
- Sascha Goetzel
Lisa Batiashvili, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en zijn vroegere chef Yannick Nézet-Séguin duiken in de laat-romantische Bruckner en Szymanowski.
Yannick dirigeert Bruckners Wagnersymfonie’
De Derde symfonie, vooral de originele versie die Yannick dirigeert, kun je Bruckners grootste liefdesverklaring aan Richard Wagner noemen. Opvallend zijn de vele Wagner-citaten, de relatief egale, ronde’ orkestratie en generale pauzes die de structuur helder houden. Het meest frappant is wel de balans in het muzikale bouwwerk. Hier wordt duidelijk dat Bruckner al in deze vrij vroege fase in zijn muzikale loopbaan een eigengereid symfonicus was.
Lisa Batiashvili en de sprookjesachtige Szymanowski
Alle vroeg-moderne, post-wagneriaanse harmonie ten spijt is Karol Szymanowski’s eendelige Eerste vioolconcert uit 1916 veel lichtvoetiger van aard, bijna sprookjesachtig en speels. De uitgesproken lyrische partij van de solist reikt tot ijle hoogten, het orkest danst en huppelt eromheen. Het vertelt een verhaal waaruit je geen moment kunt opmaken dat in die dagen een destructieve oorlog woedde en de Poolse componist zijn huis in de Oekraïne had moeten verlaten. Een verhaal om ademloos méé te genieten met het spel van Lisa Batiashvili!