Karina Canellakis en Pierre-Laurent Aimard
Programma
- Yannis Kyriakides One hundred years
- Maurice Ravel Pianoconcert in G
- Igor Stravinsky Agon
Let op! Er zijn twee concerten: 0m 13.00 uur en om 15.15 uur
Karina Canellakis en Pierre-Laurent Aimard.
Karina Canellakis en Pierre-Laurent Aimard brengen Bartóks Derde pianoconcert, naast een nieuw werk van Yannis Kyriakides en Stravinsky’s intrigerende ballet Agon.
Stravinsky’s stijlexperiment Agon
Met De vuurvogel, Petroesjka en Le sacre du printemps bewees Igor Stravinsky zich al vroeg in zijn carrière als balletcomponist. Maar hij bleef zoeken naar nieuwe mogelijkheden binnen het genre. De verschillen tussen Les noces, Pulcinella, Le baiser de la fée en Orpheus lijken al levensgroot. Agon maakte de naar Amerika uitgeweken Rus in de jaren vijftig in samenwerking met de choreograaf George Balanchine. Het was een zeer gewaagd stijlexperiment: tonaliteit, chromatiek en elementen uit Weberns twaalftoontechniek, modern ballet, canons en zelfs renaissancistische ‘bransles’ komen er samen. En de muziek blijft alle vijftien minuscule deeltjes lang dansen.
Pierre-Laurent Aimard speelt Bartók
Als je meebladert in de noten van het redelijk romantisch-klassieke Derde pianoconcert van Béla Bartók, raak je de weg bijna kwijt in het uiterst trage deel, Andante religioso, waarin iedere noot essentieel is. In een ongetwijfeld spannend nieuw werk mengt de Cypriotisch-Nederlandse Yannis Kyriakides – hij ontvangt op 12 december de prestigieuze Johan Wagenaar Prijs van de Gemeente Den Haag – de stemmen van Silbersee met die van Karina Canellakis’ Radio Filharmonisch Orkest en elektronica.