Karina Canellakis dirigeert de Sacre
Programma
- Höller Altvioolconcert
- Zimmermann Ich wandte mich und sah an alles Unrecht, das geschah unter der Sonne
- Haydn Harmoniemesse
Karina Canellakis en Pierre-Laurent Aimard brengen Bartóks Derde pianoconcert tussen een nieuw werk van Yannis Kyriakides en Stravinsky’s altijd enerverende Sacre du printemps.
De roemruchte première van de Sacre du printemps
De première van Le sacre du printemps van Stravinsky is de meest iconische clash tussen componist en publiek in de geschiedenis van de twintigste eeuw. Parijse politieagenten probeerden de opgewonden ballettomanen in 1913 tot rust te manen door de lichten in- en uit te schakelen, terwijl de choreograaf Nijinski vanuit de coulissen de dansers wanhopig de complexe maatsoorten toeschreeuwde: odínnadtsat’, dvenádtsat’, trinádtsat’ – élf, twáálf, dértien… De rare bewegingen van de Lolita’s’ (aldus Stravinsky later) op het podium dat alles was ongehoord!
Pierre-Laurent Aimard speelt Bartók
In de slotscène van de Sacre lijken honderd dingen tegelijk te gebeuren. Als je meebladert in de noten van het Derde pianoconcert van Bartók raak je de weg bijna kwijt in het uiterst trage deel, andante religioso, waarin iedere noot essentieel is. In een ongetwijfeld spannend nieuw werk mengt de Cypriotisch-Nederlandse Yannis Kyriakides – hij ontvangt op 12 december de prestigieuze Johan Wagenaar Prijs van de Gemeente Den Haag – de stemmen van Silbersee met die van Karina Canellakis’ Radio Filharmonisch Orkest en elektronica.