De twee gezichten van Francis Poulenc
Programma
- Francis Poulenc Litanies à la Vierge Noire
- Francis Poulenc Stabat Mater
- Francis Poulenc Les biches
Stéphane Denève, de nieuwe vaste gastdirigent van het Radio Filharmonisch Orkest, is (ook) een Poulenc-specialist. Hij belicht de vrolijke én de serieuze kant van zijn landgenoot.
Het speelse jaren-twintigballet Les biches
Clown en monnik. Het zijn de twee gezichten van Francis Poulenc. Als erfgenaam van een groot farmaceutisch concern genoot hij een onbezorgde jeugd en kreeg privéonderwijs. Al in 1921, Poulenc was net 22 jaar oud, vroeg Sergei Diaghilev hem een partituur te leveren voor een ballet. De componist bedacht zelf de titel: Les biches (De schatjes). Een uitbundig ballet zonder verhaal, doorspekt met de nodige seksuele connotaties.
Poulenc als koorcomponist
Een ingrijpende omslag onderging Poulenc in 1936, toen zijn goede vriend, de componist Pierre-Octave Ferroud, op gruwelijke wijze bij een auto-ongeluk omkwam. Poulenc bezocht de schrijn van de Zwarte Maagd van Rocamadour en begon nog dezelfde avond aan de compositie van de Litanies à la Vierge noire. Geestelijke werken zouden vanaf dat moment een hoofdrol in zijn oeuvre spelen, met als hoogtepunten het Gloria en het Stabat Mater. Stéphane Denève is niet alleen de nieuwe vaste gastdirigent van het RFO, hij is ook chef-dirigent van het Amerikaanse St. Louis Symphony Orchestra, waar 'onze' Hans Vonk tot zijn afscheid van het podium werkzaam was.