De melodie van Bernd Alois Zimmermann
Programma
- Carolyn Sampson
- Vesselina Kasarova
- Cornelius Uhle
Mahlers Vierde symfonie en een hommage vormen de perfecte omgeving van het opzwepende Vioolconcert van Zimmermann. Simone Lamsma is de gedroomde soliste.
Hommage aan Bernd Alois Zimmermann
Vijftig jaar geleden overleed de Duitse componist Bernd Alois Zimmermann. Zijn belangwekkende pluralistische klankcomposities’ waarin de invloed van de naoorlogse avant-garde en de stromingen van voorgaande tijden samenkomen met jazzinvloeden dreigen steeds meer van het concertpodium te verdwijnen. Vandaar dat de ZaterdagMatinee gedurende dit jubileumseizoen Zimmermann veel aandacht geeft en Robin de Raaff opdracht gaf een hommage aan de Duitse grootmeester te schrijven. In Sfera laat De Raaff de vele invloedssferen van Zimmermann door het orkest reizen.
Simone Lamsma en Mahler IV
Zimmermann zelf is vertegenwoordigd met zijn jazzy Vioolconcert, dat in handen van Simone Lamsma even lyrisch als opzwepend zal klinken. Al is vooral in het orkest ook de hand van Mahler voelbaar. Zijn Vierde symfonie vormt een stevig uitroepteken bij dit eerbetoon aan een componist die al in de jaren zestig voorvoelde dat de avant-garde meer melodie, meer herkenning behoefde. Een herontdekking van het pad dat hij koos.