

AVROTROS Valentijnsconcert: De liefde in drie verhalen
Programma
- Pjotr Iljitsj Tsjaikovski Romeo en Julia
- Sergej Rachmaninov Lente
- César Franck Psyché
De liefde en de muziek, het is een onverbrekelijk duo. Niet alleen als soundtrack bij menige verliefdheid, maar ook als vurige noten bij een mooi liefdesverhaal. Daarom staan deze Valentijnsdag drie romantische werken centraal waarin de liefde in al zijn facetten gevierd wordt. Een echte cadeautip voor je uitverkoren Valentijn.
Natuurlijk is het niet altijd rozengeur en maneschijn in deze liefdevolle muziek. Zo liep het slecht af met Romeo en Julia, de hoofdrolspelers in Tsjaikovski's Fantasie-Ouverture. En in Rachmaninovs Lentecantate kan alleen de komst van de lente een man afbrengen van de gedachte zijn overspelige vrouw te vermoorden. Ook in het symfonisch gedicht Psyché van Cesar Franck is het lang wachten op de goede afloop.
Cesar Franck schreef zijn vierdelige symfonisch gedicht Psyché onder de invloed van het werk van Franz Liszt. Het symfonische werk is gebaseerd op Psyché en Eros, een raamvertelling uit de roman De Gouden Ezel van Apuleius. Een prachtig verhaal over jaloezie en liefde dat pas een happy end kent als Zeus zelf zich ermee bemoeit. Wat Franck uiteindelijk in heerlijk romantische klanken schildert.
Bariton Boris Pinkhasovich
Boris Pinkhasovich opent zijn seizoen 2024/25 met de rol van Enrico in Lucia di Lammermoor bij het Opernhaus Zürich, gevolgd door zijn debuut bij de Metropolitan Opera als Marcello in La Bohème. Andere engagementen dit seizoen omvatten Robert in Iolanta – een nieuwe productie bij de Wiener Staatsoper, Yeletsky in Pique Dame bij zowel de Wiener Staatsoper als de Bayerische Staatsoper, Valentin in Faust bij The Royal Opera House Covent Garden, evenals optredens met het Münchner Rundfunkorchester als Guglielmi in Le Villi en met het Radio Filharmonisch Orkest tijdens Rachmaninoffs Spring in het Concertgebouw Amsterdam.
In het seizoen 2023/24 keerde Boris Pinkhasovich terug naar The Royal Opera House Covent Garden als Belcore in L’elisir d’amore, naar de Bayerische Staatsoper als Yeletsky in Pique Dame, Sharpless in Madama Butterfly en Kovalyov in The Nose, en naar de Wiener Staatsoper als Ford in Falstaff en de titelrol in Dmitri Tcherniakovs productie van Eugene Onegin.