"We don’t have to be safe for the concert"

Door Ewa Maria Wagner, foto's Esther de Bruijn

 

Beeld en muziek

 ‘De musici in het Radio Filharmonisch Orkest zijn geweldig. Ik hoef weinig te vertellen, de samenwerking gaat vanzelf. Hier in Europa is dit mijn eerste ontmoeting met een klassiek orkest. Een fantastisch gevoel. Ik hou erg veel van klassiek, mijn harmonische taal is altijd al dichtbij de Europese muziek geweest. Voor de Nederlandse shows heb ik de filmmuziek herschreven en made some music make-ups. Vooral de strijkersbezetting is vergroot en er zijn meer donker klinkende passages getoonzet. In tegendeel tot symfonische werken waar muziek centraal en op zichzelf staat, gaat het in de film juist om een dialoog tussen beeld en muziek. De truc is de metaforen en de onderliggende emoties met klanken te lijf te gaan en de sensatie van avontuur ... tja ... te manipuleren. Bewegend beeld zonder muziek is een andere gewaarwording. En omgekeerd: zonder het beeld zou deze muziek statisch en begeleidend lijken. Samen zijn ze bespiegelend en emotie-versterkend. De mix tussen spanning en romantiek bepaalt de sfeer, daarom worden in het Concertgebouw – en ook in TivoliVredenburg - schermen met beeldmateriaal op het podium geïnstalleerd. Niet alleen voor de seriefans maar ook om het subtiele spel tussen audio en video te laten zien.’

 

Trompet

‘Muziek is voor mij fun, joy and expression, behalve die geschreven te hebben, sta ik deze week met veel plezier te dirigeren en ga ik tussendoor ook op mijn flügelhorn improviseren. Jazz is mijn backround, my passion and roots. Als kind heb ik al op de basisschool voor trompet als aanvullend vak gekozen. Door mijn oma, pianiste, ontdekte ik later jazzmuziek en sindsdien ben ik dol op improviseren. Improvisatie is een belangrijk deel van mijn muziek. De verrassingselementen die bij een improvisatie bepalend zijn, werk ik in de filmmuziek uit. Ik hou van het a-ha effect, van het onverwachte. Naast mijn korte eigen trompetcadenzen heb ik bewust ook voor zang bij deze symfonie gekozen. Ik wil de luisteraar verbazen, overrompelen – daar zorgt ook een vocalise voor. De sopraan, tijdens de concerten door mijn vrouw Joan vertolkt, is een female element dat de power and force uitdrukt die in de House of Cards een lijdende rol spelen. Op een tapijt van drums en een sterke bassline zingt ze een prachtige melodie die de harmonie laat schuren. Rillingen lopen langs je rug. We don’t have to be safe for the concert!’

 

Poëzie

‘Muziek voor een film schrijven is een sophisticated way of thinking voor een componist. Normaal gesproken ga ik, als ik filmmuziek schrijf, uit van de choreografie van de opgenomen beelden. Film is emotie, net zoals muziek, maar geen van beide mag de aandacht naar zich toe trekken. In een filmvoorstelling gaat het pas werken als de twee factoren elkaar als twee bouwstenen ondersteunen. Daarom is het zo uitdagend deze muziek tot een symfonie om te schrijven. Wat ik voor deze show componeerde is heel wat anders dan mijn vak van me vraagt.

Ik kijk naar de shows uit, naar de akoestiek, naar de zalen en het optreden zelf. Tijdens de repetities verbaast het me dat ondanks de vele symfonische aanpassingen van de oorspronkelijke filmmuziek het drama en de sfeer onveranderd sterk blijven, maar de poëzie van het geheel wordt veel beter voelbaar. Alleen doordat de muziek op het podium door een groot orkest wordt gespeeld is de focus op audio meer aanwezig. Toch werkt het beeld-geluid verband sophisticated, alsof deze week de beelden de muziek versterken en niet andersom.’

 

House of Cards in Concert - music by Jeff Beal

Radio Filharmonisch Orkest

Jeff Beal dirigent

 

Beal House of Cards Symphony (Nederlandse première)

 

Concertgebouw, Amsterdam

NTR ZaterdagMatinee, zaterdag 22 april, 14.15 uur

Meer informatie en kaarten bestellen via deze link.

 

TivoliVredenburg, Utrecht

zondag 23 april, 20.30 uur

Meer informatie en kaarten bestellen via deze link.

 

 

Deel dit artikel