OPEN PODIUM - Vedanth Subramanian ontmoet Jean-Efflam Bavouzet

Veel jonge mensen in Nederland volgen gepassioneerd muzieklessen. Velen van hen dromen van een grote carrière en te mogen spelen op de grote podia in de wereld. Maar voordat je dat kan moet je veel leren. Het Radio Filharmonisch Orkest maakt voor deze jonge mensen een kijkje achter de schermen mogelijk. Wat betekent het om op het podium met een orkest te soleren? En hoe ziet het leven van een bekende musicus er uit? En wat is echt belangrijk om al op jonge leeftijd te weten?

 

Door Ewa Maria Wagner, foto's Esther de Bruijn

 

 

 

 

 

 

Vandaag is Vedanth Subramanian, pianoleerling van muziekschool Globe Centrum voor Kunst en Cultuur, uitgenodigd om de veelbekroonde Franse pianist Jean-Efflam Bavouzet in een persoonlijk gesprek te ontmoeten.

 

Studio 5

Vedanth, een jongen van veertien loopt op een gewone donderdagmiddag het Hilversumse Muziek Centrum van de Omroep binnen. De automatische deur sluit net op tijd achter hem, een heleboel opgewaaide bladeren blijven buiten. De wind heeft vandaag een snelheid van 100 km per uur bereikt, dat betekent code rood voor de provincie Noord-Holland maar Vedanth schenkt weinig aandacht aan het weeralarm. Hij loopt rechtdoor naar Studio 5 - hoewel hij normaalgesproken naar rechts afslaat als hij vrijdags in hetzelfde gebouw zijn pianolessen bezoekt in de Globe Muziekschool.

 

Repetitie

Straks zal daar het Radio Filharmonisch Orkest het Eerste Pianoconcert van Bela Bartok repeteren, een vrij onbekend stuk, met de Franse pianist Jean-Efflam Bavouzet. Vedanth wordt begroet door producer Sandra die hem begeleid naar een plekje in de repetitiestudio van het orkest. ‘Je kan de pianist ontmoeten na afloop van de repetitie, dan heeft hij alle tijd voor je’, zegt ze.

Vedanth is de allereerste die het Radio Filharmonisch Orkest (RFO) uitgenodigd heeft om de solist te ontmoeten. Hij  is een opgewekte en getalenteerde leerling, volgens zijn docente Irina Ursu-Antonova van de Globe Muziekschool. Het RFO wil graag zijn deuren voor leergierige en talentvolle jonge musici openen om een persoonlijk gesprek met een bekende solist buiten het gangbare concert mogelijk te maken.

 

De ontmoeting

Jean-Efflam Bavouzet is een slanke man van vijfenvijftig met een vurig karakter. Zijn gesprek met de dirigent verloopt energiek. Zodra het orkest begint te spelen start een zoektocht om elkaar in de complexe ritmes te ontmoeten. Soms lukt dat uitstekend maar soms grijpt  dirigent Edward Gardner in en worden de maten die nog niet perfect waren herhaald. Op Vedanth maakt de muziek een heftige indruk. Hij luistert iedere dag naar muziek, meestal van Beethoven, Chopin, Dvořák, maar ook naar The Fat Rat of Martin Garrix. Toch valt het eerste pianoconcert van Bartók buiten alles wat hij kent. ‘Vooral de ritmes, wow, de loopjes lijken eindeloos en de harmonieën stapelen zich tijdens het gehele stuk,’ zegt Vedanth lachend. Dat klopt, deze muziek lijkt extra energie bij de luisteraar op te wekken.

 

Eindelijk is het zover en Vedanth wordt begroet door maestro Bavouzet. De jongen vraagt Jean-Efflam meteen naar diens persoonlijke affiniteit met muziek.

Bavouzet kijkt naar de zwarte krullen van Vedanth en vraagt of hij Indiaas is, Vedanth knikt. Daarna begint Jean-Efflam een verhaal over klank en zijn vijf parameters die voor hem tot nu toe allesbepalend zijn. De Fransman praat met zijn hele lichaam, alsof zijn handen in de lucht verder spelen. Hij daagt Vedanth uit om de vijf parameters zelf te noemen. De jongen denkt mee en met hulp van de maestro kan hij ze binnen een paar tellen noemen: toonhoogte, kleur, lengte, volume en karakter. De maestro weidt uit over amplitudes en klanksinussen. De vonk springt over, het lijkt als of de twee pianisten de geesten op elkaar afstemmen. Ze hebben het nu over Vedanths afkomst en verleden maar ook over zijn passie voor wiskunde en wetenschap, die voor de jongen net zo belangrijk zijn als de muziek. Vedanth komt te weten dat piano het enige instrument is dat een heel orkest kan imiteren, maar wat hem het meest verbaast is dat Jean-Efflam 14 uur per dag studeert. Met veel plezier maar ook met scherpe zelfcontrole en rigoureuze discipline.

 

Storm

Vedanth denkt na, hoe moet dat dan? Als leerling van de Albertingk Thijm Internationale School krijgt hij iedere dag na de lessen enorm veel huiswerk . Hij zou ook niet het Gooisch Jeugd Orkest, waar hij wekelijks meespeelt, willen opgeven. En zijn sportlessen dan? Tafeltennis en cricket vind hij supergaaf. Hij geeft ook nog met veel plezier pianolessen aan een paar kinderen, die kan hij ook niet zomaar afzeggen. Die veertien uur lukt gewoon niet maar misschien kan hij wel langer dan 30 minuten per dag voor de piano uittrekken. Als Vedanth weer buiten de studio in de hal van het MCO staat lijkt het alsof er en storm door zijn brein is gegaan. Hij kijkt naar buiten, daar is de wind tot stilstand gekomen, het regent. Komend weekend gaat hij met zijn vader naar het concert in de NTR ZaterdagMatinee in het Concertgebouw. De klankparameters en het enthousiasme van Jean-Efflam Bavouzet dwarrelen nog door zijn hoofd. Hij weet het op dit moment al: nu hij zo geïnspireerd is geraakt gaat hij heel anders naar het Bartók pianoconcert luisteren.

 

 

 

Enkele weken na deze ervaring deed Vendanth mee aan de Jubal Music competition in Weesp:

 

 

 

 

Deel dit artikel
RFO