Nieuw werk op teksten van Arnon Grunberg

VANWEGE EEN BESLOTEN HERDENKINGSBIJEENKOMST VOOR BURGEMEESTER EBERHARD VAN DER LAAN OP 14 OKTOBER KAN DIT CONCERT GEEN DOORGANG VINDEN IN HET CONCERTGEBOUW.
KAARTKOPERS WORDEN ZO SNEL MOGELIJK GEÏNFORMEERD.
LIVE UITZENDING (ZONDER PUBLIEK) VANUIT MCO STUDIO 5 (HILVERSUM)

 

De ZaterdagMatinee-serie Groot Omroepkoor & Friends begint met een nieuw werk van Bram Kortekaas. Vier van de ultrakorte columns die Arnon Grunberg dagelijks in de Volkskrant schrijft gebruikte hij als tekst voor zijn Voetnoten bij de menselijke komedie. Grunbergs bespiegelingen over politiek, moraal, actualiteit, de menselijke natuur spraken hem zeer aan.

 

Vrijheid

Grunbergs columns staan garant voor enigszins ‘ongewone’ koorteksten, zoals een paar losse tekstflarden al laten zien:

“Wij moeten Stasi-methoden van de overheid accepteren om ons veilig te voelen. […] Nooit wil ik meer horen dat we Charlie zijn. De totalitaire staat, dat zijn we met zijn allen. Vrijheid is wat we langzaam afschaffen om haar beter te kunnen beschermen.”

“Woensdagavond half acht zou mijn moeder in Jeruzalem worden begraven, maar het werd een uur later want het lijk stond in de file.”

Toch stimuleerden juist deze teksten de componist tot het schrijven van bijzondere muziek. Behalve compositie bij Willem Jeths en Wim Henderickx studeerde Kortekaas (*1989) politicologie en inlichtingenstudies. Maatschappelijke kwesties en een onderwerp als ‘vrijheid’ – een van de rode draden in de Matineeprogrammering van dit seizoen – liggen hem na aan het hart. Maar, benadrukt hij voor de duidelijkheid: “het is niet mijn bedoeling om politieke statements te maken. Ik wil mijn publiek niets opdringen, al zou ik het mooi vinden als mijn muziek mensen aan het denken zet over bepaalde thema’s.”

 

Daarbij schrijft Grunberg in zijn Voetnoten “heel sec en to the point”, vertelt Kortekaas. “Iedere zin oppert weer een ander idee, maakt weer een nieuwe gedachtesprong. In mijn muziek heb ik geprobeerd hoorbaar te maken wat er tussen die zinnen doorschemert aan emoties, ironie en dubbele betekenissen.”

 

Met de juiste tekst...

Soms begint goede muziek gewoon met een goede tekst. Noten kunnen vertellen, wat de tekst soms slechts impliceert.

Zaterdag 14 oktober klinkt Kortekaas’ wereldpremière. Verder op het programma: Beethovens Koorfantasie, met een uitbundige finale op een tekst over de verbindende kracht van muziek. En: Prokofjevs balletpartituur Romeo en Julia, naar Shakespeares beroemde liefdestragedie.

De Brit Karel Mark Chichon, die eerder in de Matinee al glorieerde met onder meer La bohème van Puccini, dirigeert.

 

zaterdag 14 oktober 14.15 uur

Concertgebouw Amsterdam

Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Karel Mark Chichon dirigent
Klaas Stok koordirigent
Dezsö Ránki piano

Kortekaas Voetnoten bij de menselijke komedie: Mijmeringen van Arnon Grunberg (opdrachtwerk NTR ZaterdagMatinee - wereldpremière)
Beethoven Koorfantasie (voor piano, koor en orkest)
Prokofjev Suite uit Romeo en Julia (samenstelling Karel Mark Chichon)

Klik voor meer informatie en kaarten door naar de site van de NTR ZaterdagMatinee


Jonge Nederlandse componisten in de NTR ZaterdagMatinee

In NRC Handelsblad verscheen 15 mei jl. een artikel over drie jonge componisten: Bram Kortekaas, Jan Peter de Graaff en Mathilde Wantenaar: u kunt dat hier teruglezen.

Jan Peter de Graaff (*1992) schreef het orkestwerk Café de nuit (companion piece bij Stravinsky’s Petroesjka) – première 13 januari – meer informatie op zaterdagmatinee.nl

Mathilde Wantenaar (*1993) schrijft een nieuw werk voor Matineeseizoen 2018-2019 – alvast een reden om uit te zien naar de abonnementenbrochure die eind februari 2018 zal verschijnen!


 

Deel dit artikel