Paper.li Blogger Facebook Twitter
English version

Dirigenten Radio Filharmonisch Orkest

Sinds het seizoen 2012-2013 is Markus Stenz chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Hij volgde Jaap van Zweden op, die deze positie van 2005 tot 2011 bekleedde en als Honorary Chief Conductor aan het orkest verbonden blijft. Sinds het seizoen 2011-2012 is James Gaffigan vaste gastdirigent van het orkest. Onlangs tekende Gaffigan bij tot einde seizoen 2017-2018. Eredirigent van het orkest is Edo de Waart. Wouter Padberg is momenteel assistent-dirigent van het orkest. 

Markus Stenz (foto: Catrin Moritz)Markus Stenz

Chef-dirigent

Sinds het seizoen 2012-2013 is Markus Stenz chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Zijn aanstelling geldt voor drie seizoenen, met mogelijkheid voor verlenging van nog eens drie jaar. Markus Stenz geniet een bijzondere reputatie als vertolker van eigentijds symfonisch en muziekdramatisch repertoire. Hij wordt beschouwd als een belangrijk pleitbezorger van de muziek van Hans Werner Henze, van wie hij diverse opera's in première bracht. Markus Stenz staat tevens hoog aangeschreven in uitvoeringen van werken uit de klassieke en romantische periode: Beethoven, Bruckner en met name Mahler en Wagner. Voorts is hij een groot operadirigent met vele internationale engagementen. Tenslotte heeft Stenz de afgelopen jaren blijk gegeven van grote betrokkenheid bij het gebruik van nieuwe media.

Markus Stenz is chef-dirigent van de Keulse opera en van het Gürzenich Orchester in Keulen tot einde seizoen 2013-2014. Daarvoor was hij chef-dirigent en artistiek directeur van het Melbourne Symphony Orchestra, principal conductor van London Sinfonietta en artistiek directeur van het Montepulciano Festival. Als gastdirigent leidde hij orkesten in Europa en de Verenigde Staten, zoals de Berliner Philharmoniker, de Münchner Philharmoniker, het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, het Gewandhausorchester Leipzig, het Tonhalle Orchester Zürich, het BBC Symphony Orchestra, het Hallé Orchestra, het Chicago Symphony Orchestra en de Los Angeles Philharmonic. Zijn grote betrokkenheid bij de moderne muziek leidde tot een vaste relatie met Ensemble Intercontemporain.
Daarnaast heeft Markus Stenz een internationale reputatie als operadirigent. Hij leidde voorstellingen bij de English National Opera, Los Angeles Opera, San Francisco Opera en Glyndebourne Festival Opera. Hij dirigeerde in Keulen de volledige ‘Ring’ van Wagner en leidde de wereldpremière van Caligula van Detlev Glanert. Markus Stenz is regelmatig te gast bij het Koninklijk Concertgebouworkest. In 2007 maakte hij opnames van hedendaags repertoire die als eerste in de reeks Horizon werden uitgebracht op RCO Live.

Markus Stenz werkte voor het eerst samen met het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor in april 2002. In de ZaterdagMatinee dirigeerde hij de Nederlandse première van de opera The Bassarids van Hans Werner Henze. Hij werd teruggevraagd voor de uitvoering van de suite The Tempest van Thomas Adès en Earth Dances van Harrison Birtwistle (juni 2006), de Sankt-Bach-Passion van Mauricio Kagel (december 2008) en de integrale versie van de opera The Tempest (mei 2009). Stenz dirigeerde de afgelopen seizoenen het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor onder meer in de Nederlandse première van Walter Braunfels' Te Deum, Henze's L'Upupa und der Triumph des Sohnesliebe en Mahlers Das klagende Lied.
 

James Gaffigan

Vaste gastdirigent

Sinds augustus 2011 is James Gaffigan verbonden aan het Radio Filharmonisch Orkest als vaste gastdirigent. In dat seizoen is hij ook aangetreden als chef-dirigent van het Symfonieorkest van Luzern. In september 2013 werd hij tevens Principal Guest Conductor van het Gürzenich Orchester Köln. Onlangs tekende James Gaffigan voor verlenging van zijn contract als vaste gastdirigent bij het Radio Filharmonisch Orkest tot einde seizoen 2017-2018.
Daarnaast is hij geregeld te gast bij de symfonieorkesten van onder meer München, Londen, Rotterdam, Tsjechië, Leipzig, Stuttgart, Tokyo, Sydney, Bournemouth, Zürich, Salzburg en Dresden. Hij dirigeerde de symfonieorkesten van Philadelphia, Cleveland, Minnesota, San Francisco, Cincinnati, St. Louis, Houston, Los Angeles, Toronto, Chicago, Detroit, Baltimore en Dallas.

In het seizoen 2012-13 maakte James Gaffigan zijn debuut bij het symfonieorkest van Göteborg, het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin en het BBC Symphony Orchestra. Hij is teruggevraagd bij het MDR Sinfonieorchester Leipzig, Bournemouth Symphony Orchestra, Iceland Symphony Orchestra, de New World Symphony, het St. Paul Chamber Orchestra en de symfonieorkesten van Sydney, München en Rotterdam. In Noord-Amerika was hij te gast bij de orkesten van Toronto, Detroit, Vancouver en het Julliard Orchestra.

Als operadirigent maakte Gaffigan in 2012 zijn opwachting in een productie van La Cenerentola tijdens het Glyndebourne Festival en in La Bohème bij de Wiener Staatsoper. James Gaffigan dirigeerde Don Giovanni tijdens het Aspen Music Festival en een productie van Falstaff voor Glyndebourne-on-Tour in 2009. Hij keerde in 2010 terug naar het Glyndebourne Festival voor een co-productie van Così fan tutte met Sir Charles Mackerras en naar Aspen voor de Figaro, die hij ook dirigeerde voor de Houston Grand Opera.

James Gaffigan werd geboren in 1979 in New York en studeerde achtereenvolgens aan de New England Conservatory of Music en de Shepherd School of Music aan de Rice University. Hij werd vervolgens gevraagd om deel te nemen aan het openingsjaar van de American Academy of Conducting van het Aspen Music Festival en aan het Tanglewood Music Center.

In 2009 voltooide Gaffigan zijn driejarige aanstelling als associate conductor van Michael Tilson Thomas bij het San Francisco Symphony Orchestra. Hij dirigeerde abonnementsconcerten en gaf leiding aan het festival 'Summer in the City' van dit orkest. Van 2003 tot 2006 was hij assistent-dirigent van het Cleveland Orchestra en chef-dirigent Franz Welser-Möst.
Gaffigans internationale carrière startte in 2004 met het winnen van de eerste prijs van de Georg Solti International Conducting Competition in Duitsland.
James Gaffigan woont momenteel in het Zwitserse Luzern met zijn vrouw Lee Taylor Gaffigan en hun dochter Sofia.
For more information please visit www.jamesgaffigan.com

 

Jaap van Zweden

Honorary Chief Conductor

Jaap van Zweden is ere-chefdirigent van het Radio Filharmonisch Orkest, waarvan hij tot 2011 chef-dirigent was. Hij bekleedde die positie eveneens bij het Orkest van het Oosten, het Residentie Orkest en deFilharmonie. Momenteel is hij Music Director van het Dallas Symphony Orchestra en sinds augustus 2012 eveneens van het Hong Kong Philharmonic Orchestra.

Jaap van Zweden, geboren in Amsterdam, begon zijn carrière als violist. Hij studeerde aan het Conservatorium in Amsterdam en de Juilliard School in New York. Op 19-jarige leeftijd werd hij aangesteld als concertmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest. Als solist en concertmeester werkte hij samen met dirigenten als Haitink, Dorati, Kondrashin, Bernstein, Giulini, Solti en Chailly.
In 1995 startte hij zijn dirigentenloopbaan. Korte tijd later debuteerde hij in Carnegie Hall en maakte hij diverse tournees, zowel binnen Europa als naar onder andere Japan en Zuid-Amerika. In augustus 2005 trad Jaap van Zweden aan als chef-dirigent van de klassieke orkesten van het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum. Met het Radio Filharmonisch Orkest gaf hij lovend ontvangen concerten in het Singapore Sun Festival en maakte hij concertreizen naar onder meer Manchester, Birmingham, Berlijn, Wenen en Keulen. In augustus 2011 maakte hij zijn debuut op de BBC Proms met het Radio Filharmonisch Orkest.

Jaap van Zweden is geregeld te gast bij de grote orkesten in de Verenigde Staten, Japan en Europa.
Naast het symfonische repertoire speelt opera een belangrijke rol in Van Zwedens carrière. In de afgelopen seizoenen dirigeerde hij Beethovens Fidelio, La Traviata van Verdi en Vanessa van Barber. Bij De Nederlandse Opera maakte hij zijn debuut met Puccini’s Madama Butterfly. Hij dirigeerde de zeer lovend ontvangen concertante uitvoeringen van Wagners Lohengrin, Die Meistersinger von Nürnberg en Parsifal met het Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor en vocale solisten in het Concertgebouw.

Hoogtepunten van de afgelopen seizoenen waren Van Zwedens debuutoptredens met de New York Philharmonic, Boston Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, Atlanta Symphony, Saint-Louis Symphony en het Tonhalle Orchester Zürich. Hij is teruggevraagd bij het Philadelphia Orchestra, Orchestre National de France, London Philharmonic Orchestra, New York Philharmonic en Boston Symphony Orchestra.

Jaap van Zweden nam met het Residentie Orkest de complete symfonieën van Beethoven op. Met het Radio Filharmonisch Orkest neemt hij voor Challenge Records alle symfonieën van Bruckner op. Zijn opname van Wagners Parsifal, live uitgevoerd in de NTR ZaterdagMatinee door Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor en vocale solisten, is onderscheiden met de Edison Klassiek 2012 in de categorie Opera. Mahlers Vijfde symfonie werd opgenomen met het London Philharmonic en Sjostakovitsj' Vijfde met deFilharmonie. Op het label van het Dallas Symphony Orchestra zijn inmiddels opnamen van symfonieën van Tsjaikovski en Beethoven uitgebracht. In augustus 2010 nam Van Zweden pianoconcerten van Mozart op met het Philharmonia Orchestra en David Fray.


Edo de Waart

Eredirigent Radio Filharmonisch Orkest

Edo de Waart is chef-dirigent van deFilharmonie in Antwerpen en was artistiek directeur en chef-dirigent van het Hong Kong Philharmonic Orchestra tot het seizoen 2012-13). Tevens is hij artistiek leider van het Milwaukee Symphony Orchestra en 'artistic partner' van het Saint Paul Chamber Orchestra in Minnesota. Van 1989 tot 2005 was hij chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Sinds 2005 is hij eredirigent van dit orkest.

Edo de Waart is regelmatig te gast bij het San Francisco Symphony Orchestra, NHK Symphony, Royal Stockholm Philharmonic, Washington National Symphony Orchestra, Minnesota Orchestra en Los Angeles Philharmonic. Onlangs is hij teruggevraagd bij de orkesten van Sydney en Melbourne.

Als operadirigent vierde Edo de Waart successen met een breed en gevarieerd repertoire in 's werelds grote operahuizen. Zo dirigeerde hij bij de Nikikai Opera, de opera van Genève, Opéra de Bastille, Santa Fe Opera en The Metropolitan Opera. In het seizoen 2009-10 keerde hij terug bij The Met voor uitvoeringen van Der Rosenkavalier, die alom werden bejubeld. Recent leidde hij een uitvoering van Hertog Blauwbaards Burcht bij het Milwaukee Symphony Orchestra en The Rake’s Progress bij het Saint Paul Chamber Orchestra. 

De omvangrijke cd-catalogus van Edo de Waart omvat opnamen voor Philips, Virgin, EMI, Telarc en RCA. Met het Radio Filharmonisch Orkest nam hij onder meer orkestwerken van Rachmaninov op alsook ouvertures van Wagner-opera's en bewerkingen daarvan van Henk de Vlieger.

Na zijn studie hobo, piano en orkestdirectie in Amsterdam werd Edo de Waart eerste hoboïst van het Concertgebouworkest. In 1964 won hij de Dimitri Mitropoulos Conducting Competition in New York, waarna hij voor één jaar werd aangesteld als assistent van Leonard Bernstein bij de New York Philharmonic. Daarna werd hij assistent-dirigent van Bernard Haitink bij het Concertgebouworkest. In 1967 werd hij aangesteld als gastdirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en van het Nederlands Blazers Ensemble. Van 1973 tot 1979 was hij artistiek directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Na zijn debuut bij het San Francisco Symphony Orchestra in 1975 werd hij er gevraagd als gastdirigent. In 1977 werd hij benoemd als artistiek directeur – een functie die hij tot 1985 zou bekleden. In 1986 werd hij artistiek directeur van het Minnesota Orchestra. In 1989 keerde hij terug naar Nederland. Tot en met december 2004 was hij chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest. Van 1999 tot 2002 was hij chef-dirigent van De Nederlandse Opera. Van 1995 tot 2004 bekleedde hij deze functie tevens bij het Sydney Symphony Orchestra.

 

Jean Fournet

Jean Fournet overleed op 3 november 2008. Hij was chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest van 1961 tot 1978 en nadien Chef d’Orchestre Permanent Invité. Ruim vijftig jaar speelde Jean Fournet een prominente rol in de internationale muziekwereld. Hij werd gezien als een van de grootste autoriteiten op het gebied van de interpretatie van Franse muziek. Zijn nauwe samenwerking met de belangrijkste Franse componisten van zijn tijd leverde hem de titel 'de grote verdediger van de Franse stijl' (New York Times) op.

Jean Fournet voltooide zijn studie aan het Nationale Conservatorium in Parijs met een 'premier prix'. Tot 1957 was hij als artistiek directeur verbonden aan de Opera Comique en als dirigent aan de Opera van Parijs. Hij gaf directielessen aan de École Normale de Paris van 1945 tot 1962, dit op uitdrukkelijke wens van de stichter en directeur van de school, de bekende pianist Alfred Cortot. Vele jaren leidde hij de Dirigenten Masterclass van de NOS en was hij tevens voorzitter van de jury bij de internationale dirigentencompetitie in Besançon. De relatie van Fournet met Nederland gaat terug tot 1950, het jaar waarin hij zijn debuut maakte bij het Concertgebouworkest en het Radio Filharmonisch Orkest. Hij was chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest van 1961 tot 1978 en tevens chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest van 1968 tot 1973.
Jean Fournet was behalve in Nederland ook actief in Japan, waar hij de grote orkesten dirigeerde. Hij was vaste gastdirigent van het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Fournet maakte opnamen met het Philharmonisch Orkest van Osaka, het Philharmonisch Orkest van Japan, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra en het Nieuwe Philharmonisch Orkest van Japan voor de Japanse labels ALM-Kojima en Fontec.

 

Assistent-dirigent

Wouter Padberg
De Nederlandse dirigent Wouter Padberg, in 2008 winnaar van de Kersjes Prijs voor jonge dirigenten, studeerde piano, koordirectie en orkestdirectie aan het Conservatorium van Rotterdam. Hij volgde masterclasses bij Vassily Sinaisky, Benjamin Zander en Kurt Masur. In 2008 nam hij deel aan de Ligeti Academie van het Asko|Schönberg Ensemble.
Na zijn studies was hij als assistent-dirigent veelvuldig betrokken bij operaproducties van De Nederlandse Opera en de Nationale Reisopera. In opera’s van o.a. Wagner, Puccini, Strauss, Jeths, Hamel, Schreker en Mozart werkte hij samen met Stefan Asbury, Reinbert de Leeuw, Jan Willem de Vriend, Otto Tausk, Ingo Metzmacher en Ed Spanjaard. Wouter Padberg heeft de afgelopen jaren de muzikale leiding gehad over een aantal operaproducties, waaronder Candide van Bernstein en La Cenerentola van Rossini bij het Resident Artists Programme van de Nationale Reisopera. Eerder werkte Wouter Padberg samen met het Orkest van het Oosten, Gelders Orkest, Limburgs Symfonie Orkest, Nieuw Ensemble, Asko|Schönberg Ensemble, Cappella Amsterdam en Nederlands Philharmonisch Orkest. Toekomstige engagementen zijn onder meer een opera van Britten bij Opera Trionfo en een debuutoptreden bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.